LNG-aangedreven baggerschip Ecodelta houdt Eemshaven op diepte

Dinsdag 12 februari 2019

Eemshaven- De Eemshaven heeft weer een primeur te pakken. Het eerste op LNG aangedreven baggerschip ter wereld, de Ecodelta, gaat de Eemshaven weer op haar gewenste diepte brengen. De werkzaamheden zijn vandaag van start gegaan en de Ecodelta arriveerde rond 14:30 uur in de Eemshaven. Nadat de loods van boord was, kon het schip direct beginnen met de baggeren.

Het is voor het eerste dat de Ecodelta de Eemshaven aan doet. Het schip werd op 11 januari van dit jaar gedoopt in de haven van Rotterdam en zal daar baggerwerkzaamheden uitvoeren op de Nieuwe Waterweg en in de verschillende havenbekkens. De Ecodelta zal de ongeveer anderhalve week actief zijn in de Eemshaven, waarbij met name in het Doekegatkanaal en de Beatrixhaven zal worden gebaggerd. In oktober zal het schip opnieuw terug keren naar de Eemshaven, om opnieuw de haven uit te baggeren.

De Ecodelta is een LNG-aangedreven sleephopperzuiger die middels een zuigbuis aan beide zijden het baggerslib kan opzuigen. Op een stortlocatie zal het schip haar bodem openen waarna het baggerslib wordt gelost. De stortlocaties zijn aangewezen plaatsen buiten de Eemshaven. Het schip heeft een lengte van 134,10 meter, een breedte van 21,40 meter, een baggercapaciteit van 6000m3 en een maximale baggerdiepte van 45 meter. Verder heeft het schip een dubbelwandige roestvaststalen tank met een capaciteit van 325m3 voor de opslag van vloeibaar aardgas.

Met de bouw van de Ecodelta heeft Bagger- en Aannemingsmaatschappij Van der Kamp uit Zwolle een goede slag geslagen als het gaat om milieuvriendelijk werken. De brandstof LNG vermindert de uitstoot van CO2 evenals de uitstoot van stikstofoxide.

Delen:
Translate »
error: Content is protected !!