Laatste stuk spoorlijn Eemshaven is gereed

Vrijdag 8 september 2017 

Eemshaven- ProRail breidt het Nederlandse spoor uit! Voor het laatst gebeurde dat met de Hanzelijn die in 2012 is opgeleverd. Er komt boven Groningen maar liefst 7 kilometer reizigersspoor bij tussen Roodeschool en Eemshaven. De aanleg gebeurt ook nog eens op bijzondere wijze want een deel van het traject ligt buiten de primaire zeewering. Bovendien bouwen we 2 stations: Eemshaven en Roodeschool. Reizigers naar Eemshaven/Borkum profiteren!

Spoor op asfalt
3 kilometer van het tracé is extra bijzonder. Dat deel ligt buiten dijks (een gebied dat ruim boven zeeniveau ligt) en loopt tot aan Eemshaven en moet aan bijzondere eisen voldoen. Zo legde ProRail eerst een asfaltbaan aan om de ondergrond extra te verstevigen. Daaróp bouwden we spoorgrind, dwarsliggers en rails.

8 september
Dit deel van de aanleg van nieuw spoor is bijna voltooid. Om het te vieren leggen de drie bestuurders Fleur Graper-van Koolwijk (gedeputeerde provincie Groningen), Jan Mulder (directeur Regio Noord-Oost van ProRail) en Marijke van Beek (burgemeester gemeente Eemsmond) op vrijdag 8 september samen het laatste stuk rails op de Borkumkade in de Eemshaven.

Noordelijkste station 
Een ander deel van het traject, ongeveer 4 kilometer, ligt er al langer als goederenspoor, maar wordt omgebouwd en geschikt gemaakt om met reizigerstreinen te berijden. Denk aan aanpassing van seinen en aanbrengen van beveiliging voor overwegen. Verder bouwen we aan 2 stations: station Roodeschool bouwen we opnieuw, want het komt op een andere plek te liggen. Station Eemshaven is helemaal nieuw en laat reizigers uitstappen vlak bij de vertrekplaats van de veerboot naar Borkum. Het is het nieuwe noordelijkste station van Nederland!

Beter bereikbaar
Met het doorrijden van de trein tot in de Eemshaven zijn de Eemshaven en Borkum straks veel beter bereikbaar met het openbaar vervoer. Dit is goed voor het woon-werkverkeer en voor het toerisme in Nederland en op Borkum. Bewoners van Borkum kunnen dan sneller naar Groningen dan naar Emden of Oldenburg.

Bron tekst + foto: Persbericht ProRail

De laatste ontwikkelingen van het bouwproject volgen? Neem dan een kijkje op de bouwwebcams van ProRail en VolkerRail. Klik hier!

 

Delen:
error: Content is protected !!